Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

Het is het grote boekennieuws item van het moment. Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld is het nieuwste boek van Becky Albertalli. Het gaat over Simon Spier. Simon houdt van jongens in plaats van van meisjes. Maar dat gaat eigenlijk niemand iets aan. Maar wanneer Simon zijn e-mail naar zijn geheime online liefde in de verkeerde handen valt, is zijn geheim ineens niet zo veilig meer. Zijn leven is nu onnodig moeilijk en Simon wordt gechanteerd: als hij niet als wingman speelt voor Martin, zal zijn seksuele geaardheid op staat belanden en zal iedereen er vanaf weten. Simon denkt erover om het tegen zijn familie en vrienden te vertellen, maar wil dat liever op zijn eigen voorwaarden doen in plaats van nu hij gechanteerd wordt. En sinds wanneer moeten wij onze geaardheid verantwoorden?

Homoseksueel zijn is een onderwerp waar niet iedereen gemakkelijk over praat. Er zijn veel mensen die deze geaardheid nog niet geaccepteerd hebben, ondanks dat het 2016 is en het gewoon bij het leven hoort. Dit is gelijk de reden waarom dit boek zo ontzettend in  de spotlights staat. Becky Albertalli schreeft dit boek, juist om het in de spotlights te krijgen. Het is tijd om de vooroordelen en dergelijke voor altijd de wereld uit te helpen en onze ogen te openen dat het niet uitmaakt wat iemand zijn/haar geaardheid is. We moeten de mensen accepteren zoals ze zijn. Iedereen is speciaal op zijn/haar eigen manier. Dat is iets waar ik het helemaal mee eens is. – Natuurlijk mag je je eigen mening houden over dit onderwerp en je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, maar het is iets wat langzaam aan normaal wordt in het leven. We hoeven mensen niet in elkaar te slaan of te chanteren omdat ze anders zijn. Ik denk dat het de hoogste tijd is dat iemand hier een mooi verhaal ver schrijft en dit onderwerp eens goed in de spotlights zet.

Op het internet zag ik dat de Engelse versie van dit boek in 1 versie te koop is. Dat is natuurlijk hartstikke goed. Maar wat ik zo leuk vind aan de Nederlandse uitgevers is dat ze net even wat verder kijken dan nodig is. Zo heeft onze Nederlanse uitgever Blossom Books een soort van statement gemaakt met de cover van dit boek. Twee verschillende soorten covers. De een blauw, de ander rood. De statement die Blossom Books wil maken is als volgt: Als je een boek besteld weet je niet welke versie je toegestuurd gaat krijgen. Maar als het goed is, gaat het niet om de buitenkant en de cover. Het gaat om het verhaal, de binnenkant is hetgeen dat het meeste uitmaakt. Ik vind dit een prachtige statement! Dit is echt een statement dat het verschil kan maken. Ik bedoel, Ja ik vind de blauwe cover mooier dan de rode, maar het maakt eigenlijk helemaal niet uit. Het gaat om het verhaal, daar draait het toch om? Niet om hoe de cover er uit ziet. Ze zijn beide hetzelfde, alleen de ene is blauw en de andere rood. Niet echt veel verschil toch.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar dit verhaal komt zeker op mijn TBR-lijst. Ik ben gisteren naar de boekwinkel geweest omdat ik dit boek graag wilde kopen. Helaas kon ik hem niet vinden, dus ik zal mijn zoektocht later voort moeten zetten. Ik zal hier zeker een recensie over schrijven wanneer ik dit boek gelezen heb. Ik ben erg nieuwsgierig naar het verhaal, omdat ik er al zoveel dingen over gehoord heb. Veel positieve dingen! Maar ik moet gewoon nog eventjes wachten..

Heb jij dit boek al gelezen? Wat was jou ervaring met Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld?

Heel veel liefs,
Pauline

Geef een reactie

