Mijn Kobo Touch

De E-reader is een apparaat dat door veel boekenliefhebbers en verhaallezers gehaat wordt. Ik kan het me voorstellen. Nog meer elektronische apparaten in je dagelijkse leven. Boeken zouden van papier moeten zijn, niet van een batterij en andere elektronische onderdelen. Daarnaast is het met de E-readers, een kwestie van tijd voordat alle bibliotheken gesloten worden omdat er te weinig animo voor is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de batterij duur.. Dit zijn een paar redenen waarom wij, (boekenverslaafden) de E-reader zo haten. Ik kan het me echt voorstellen, maar wat we vergeten is dat de E-reader ook veel voordelen heeft. En dat hebben ze hoor, geloof me.

Bijvoorbeeld, je kunt honderden boeken met je meenemen als je aan het reizen bent. Honderden boeken, misschien zelfs wel duizenden boeken, als je het geheugen uitbreid met een micro SD-kaartje. En dat alles zonder het gewicht van echte boeken. Het is een licht apparaat. Boeken met meer dan 300 pagina’s kunnen zwaar zijn, een E-reader zal nooit zwaarder worden, het maakt niet uit hoeveel boeken je er op hebt staan en hoeveel pagina’s het boek heeft.

Ik hou van echte boeken, ik hou van de geur, ik hou ervan om ze in mijn handen te houden, ik hou van de omslagen, de kleuren, de schitteringen en ik hou ervan om bladzijdes om te slaan. Moet ik nog even doorgaan? Ik kan er zo nog een paar op noemen. Maar toch, ondanks dat ik zoveel van boeken houd, heb ik voor mezelf, ik denk dat het inmiddels al wel 3 jaar geleden is, een E-reader gekocht. Mijn moeder kreeg van haar vriend een E-reader voor kerst en ze vindt het helemaal geweldig. Natuurlijk was ik teleurgesteld. Hoe kun je nou boeken op een E-reader lezen als je echte boeken in je handen kunt houden, bladzijdes om kunt slaan en de boeken kunt ruiken die je net gekocht of geleend hebt? Ja, ik was erg teleurgesteld. Maar toen ik op visite ging bij mijn moeder en ik haar E-reader bekeek, een paar pagina’s las, een paar hoofdstukken wegtapte, snapte ik ineens waarom ze dit apparaat zo fijn vond. Allereerst is het een prachtig mooi apparaat. De E-reader die ik heb (de Kobo Touch) is beschikbaar in de kleuren wit/paars, wit/babyblauw, wit/zilver en helemaal zwart. Je kunt zoveel boeken meenemen op dit apparaat dat je nooit meer dat ene moment hebt dat je op reis bent, je je boek uitleest en je vergeten bent een nieuw boek mee te nemen. Dat zijn echt de worst moments ever in het leven van een leesverslaafde. Hoe moet je anders je tijd doorkomen in de trein of in die wachtruimte? Dit apparaat heeft altijd een extra boek om te lezen. En wanneer je eens vergeten bent om er nieuwe boeken op te zetten, dan kun je altijd met een Wifi verbinding nieuwe boeken kopen in de daarvoor bestemde online boekenwinkel. Je zult nooit meer dat moment hebben dat je geen boeken meer hebt om te lezen.

Ik heb de Kobo Touch gekocht. In het babyblauw, hoe schattig! Kobo is een bekend merk en ik heb er veel goede dingen over gehoord. Met wat onderzoek op het internet en het kijken van verschillende YouTube filmpjes, wist ik dat ik dit apparaat wilde hebben. Toen moest ik nog een kleur uitzoeken. Zoals ik al eerder vertelde, was de Kobo Touch beschikbaar in verschillende leuke, kleurvolle kleuren. WAS beschikbaar in verschillende kleuren, want ik kom er nu gewoon achter dat mijn versie van de E-reader gewoon van de markt gehaald is en er inmiddels al vele andere & betere versies gemaakt zijn. Deze nieuwere versie heet de Kobo Touch 2.0. Het is dezelfde E-reader maar dan in een nieuw jasje. Helaas zag ik op internet dat deze maar in 1 kleur beschikbaar is, namelijk in het zwart. Dat is zo jammer. Ik vond die verschillende kleuren juist zo leuk!

Ik ben erg blij met mijn Kobo Touch E-reader. Deze E-reader staat bekend als een low budget versie van de E-reader. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, het is een low budget E-reader. Hij was €80,- en wanneer je hem met de andere E-readers vergelijkt is hij inderdaad niet duur, maar de kwaliteit is echt goed! De boekenkaften op dit apparaat zijn mooi weergegeven en hij heeft snelle software. Behalve dat, hebben alle E-readers E-ink in hun apparaat, dus ik denk niet dat de kwaliteit veel minder is dan andere E-readers. Ik heb hele goede ervaring met mijn Kobo E-reader en ik ben nog steeds verliefd elke keer als ik er een boek op lees.

Wat ik zo leuk vind aan de Kobo E-reader, is dat het je medailles geeft als je een bepaalde opdracht hebt volbracht. Bijvoorbeeld: Je krijgt de Primetime medaille als je 5 keer tussen 20:00u en 22.00u leest. Dat is natuurlijk een populaire tijd om achter de televisie te kruipen. Dus als je 5 keer in dat tijdsbestek leest ontvang je deze medaille. Deze uitdagingen zijn natuurlijk erg motiverend om te gaan lezen. Het is zo’n leuke extra.
Daarnaast, als je besluit te stoppen met lezen en je je apparaat uitzet, zie je op volledige schermgrootte de cover van het boek. Ook erg mooi en leuk. Kun je precies zien met welk boek je bezig bent.

Het is een goed apparaat en ik beveel het aan iedereen die ik ken aan die niet heel veel geld kwijt wil aan een E-reader. €80 is al genoeg geld en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zomaar even uit kan/wil geven. Ook als je niet weet of je dit een fijne manier van lezen vindt, is dit apparaat perfect voor de eerste keer. Wanneer het je goed bevalt, kun je altijd nog een duurdere versie kopen met meer functies zoals verlicht scherm of zoiets. Het is en blijft je eigen keuze.

En onthoud.. Als je een E-reader koopt, betekent dat niet gelijk dat je ook geen echte boeken meer kunt lezen. Mijn eigen boekenkast vult zich ook nog regelmatig met nieuwe boeken en ik koop nog echte boeken. Niks kan het echte boek vervangen. Het is gewoon een kwestie van gemak.

Liefs van Pauline

2 gedachten over “Mijn Kobo Touch

  1. Ik heb zelf geen e-reader want ik ben veel te groot fan van het papieren boek, maar op vakantie lijkt het mij wel super handig. Nooit meer hoeven kiezen welke boeken meegaan en welke thuisblijven, omdat je moet zorgen dat het allemaal in de koffer past. Ik ben alleen wel bang dat mijn to-be-read lijst dan helemaal uit de klauwen gaat lopen.

    Liked by 1 persoon

    1. Het is ook super handig als je veel onderweg bent of op vakantie gaat. Ik heb er wel eentje, maar lees nog heel veel papieren boeken. Die kun je als boekenfreak toch ook niet laten liggen? ❤ Tegelijk snap ik je struggle met je TBR-list die uit de hand gaat lopen.. Been there, done that hahaha. Zoveel fun, dat wel! 🙂

      Like

Geef een reactie

