Recensie: Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld – Becky Albertalli

Ik heb veel over dit boek gehoord. Het feit dat Becky Albertalli homoseksualiteit opnieuw in de picture wilde brengen is haar goed gelukt. Voordat ik het boek ook maar gezien had wist ik precies waar het verhaal over zou gaan en wat de boodschap was. Dit boek moest ik gewoon lezen! Ik wilde hem kopen, totdat ik bij de uitgeven van dit boek een Like&Win actie zag waar je dit boek kon winnen. Ik deed mee natuurlijk. Een paar dagen later had ik een bericht in mijn mailbox dat ik de gelukkige winnares was. Nou! En gelukkig was ik. Bedankt Blossom Books! Ik heb er elke bladzijde van genoten, 288 bladzijdes lang!

Simon is homo en heeft e-mail contact met Blue. Wanneer klasgenoot Martin zijn e-mails in handen krijgt, chanteert hij Simon hiermee. Als Simon Martin niet koppelt met Abby, zal hij de e-mails op de online website van de school zetten. Simon wil graag uit de kast komen, maar wel onder zijn voorwaarden en wanneer hij daar klaar voor is. Zal Martin de E-Mails online zetten? Hoe gaat Simon om met het feit dat hij homo is? En hoe reageert zijn omgeving hierop?

cover-simon-vsEen prachtig & modern verhaal met een realistische blik naar de werkelijkheid. Het ‘homo zijn’ wordt in dit boek flink onder de loep genomen en laat zien hoe de wereld van een jonge homo eruit ziet en de struggles die hij hierbij ervaart.

Dit boek geeft je een andere blik op het homo zijn en de vraag van Simon & Blue heeft me dan ook erg aan het denken gezet:

Waarom moeten alleen homo’s uit de kast komen? Waarom is hetero zijn een standaard en wordt ‘homo zijn’ vaak bestempeld met ‘anders’ en ‘raar’. Ik vind het dan ook super goed dat Becky Albertalli ‘homoseksualiteit’ in de picture zet en laat zien dat homo’s niet anders zijn!

De uitgeverij Blossom Books, speelt heel leuk in op dit boek. Zo zijn er twee versies van het boek in omloop. 1 met een blauwe kaft & een met een rode kaft. Wanneer je dit boek besteld, weet je dan ook niet welk boek je krijgt. Maar als het goed is moet dat ook niet uitmaken. Het gaat om het verhaal, niet om hoe het boek er uit ziet. Met deze boodschap laat Blossom Books zien dat het niet uit hoort te maken of je nu homoseksueel of heteroseksueel bent. Die boodschap kan ik alleen maar waarderen!

Terug naar het boek & het verhaal. Het is een heerlijk YA boek, die tevens heerlijk te lezen is door volwassen mensen. Hoe meer je leest en hoe verder je in dit verhaal komt, hoe meer je van Blue en Simon gaat houden. Dit verhaal zit boordevol liefde, vriendschappen, keuzes, gevoelens en mysterie! Zo zie je het e-mail contact tussen Simon en Blue en laat Blue door middel van hints weten wie hij is. Als lezer neem je alles goed op en ga je ‘op onderzoek uit tijdens het lezen’. Je wilt weten wie Blue is en gaat kijken of je door middel van de hints in de E-mails kunt achterhalen wie het is. Leuk bedacht, het houd je scherp en hierdoor wordt je helemaal in het boek gezogen.

Gewoon een heerlijk, niet moeilijk verhaal waar je zo lekker doorheen leest. Geen moeilijke woorden, zinnen of complotten. Heerlijk!
De cover vind ik heel erg classy! Niet te veel poespas, gewoon lekker simpel. Blauw met rode letters of rood met blauwe letters. Daarnaast staat er een Oreo op. Dat ene lekkere chocolade koekje die iedereen wel kent. Simon zijn favoriete ontbijt, lunch en avondeten in vele verschillende vormen. Logisch toch, dat hij daarom op de cover gezet wordt. En het geeft nog een leuke touch ook!

Dan even over Becky Albertalli. De schrijfster van dit geweldige boek met die grote achterliggende gedachte! Ik kende haar voorheen nog niet, maar ik hoop echt dat we nog veel meer van haar mogen horen. Dit soort boeken zijn gewoon fijn en lezen heerlijk weg op een zondagmorgen met een grote kop thee en ik denk dat menig mens het daar met mij mee eens zal zijn. Nogmaals, een heerlijk boek voor jong én oud!

Heb jij hem ook gelezen of staat hij nog op je To Be Reading-list? En wat vonden jullie van de boodschap in dit verhaal? Laat het me weten in de comments, ik ben erg benieuwd naar jullie mening en point of view!

Liefs van Pauline

Interesse gekregen in dit boek?