Recensie: Het meisje in de trein – Paula Hawkins

Een andere soort genre dan ik van mezelf gewend ben. Voor een keer koos ik ervoor een thriller te gaan lezen in plaats van de standaard Romans, Chicklits en Young Adult boeken die altijd op me wachten. Geen verkeerde keus, al zeg ik het zelf.

Mijn eerste indruk van dit boek is dat de cover van het boek al aangeeft dat er een bepaalde spanning in zit. Zwart, niet te veel poespas, een schimachtig iets op de voorkant. Ja, kind of shady/spooky uiterlijk.
Ik was erg geïnteresseerd om dit boek te gaan lezen. Mede omdat Goodreads dit boek bekroond heeft met de Choice 2015 Award, dus dat geeft op voorhand al een goede verwachting. Natuurlijk heb ik ook menig schrijver/boekensite over dit boek gehoord en ze spraken er allemaal heel erg positief over. Dusja, als een boekenblogger kun je dan gewoon niet achter blijven om dit boek te gaan lezen.

Waar gaat Het meisje in de trein over?
het-meisje-in-de-treinDit boek gaat over een vrouw, Rachel genaamd. Ze is inmiddels haar baan, haar vrienden en haar man kwijt geraakt omdat ze een grote alcoholverslaving heeft. Elke dag neemt Rachel dezelfde trein, die elke keer op precies hetzelfde punt, voor precies hetzelfde rode sein stopt. Vanaf dat punt kijkt Rachel elke dag naar de huizen aan het spoor en de families die daar in wonen. In een van die huizen woont het koppel die Rachel de namen Jess en Jason gegeven heeft. Een droomkoppel in haar ogen. In de minuten dat de trein stil staat, ziet Rachel iets schokkends gebeuren. Het moment dat de trein weer verder begint te rijden, weet Rachel dat wat ze gezien heeft alles, maar dan ook alles zal veranderen. Ze gaat met de dingen die ze gezien heeft en die ze weet (van al haar vorige treinritjes) naar de politie toe. Als ze er dan achter komt dat Jess vermist wordt, raakt ze in alles verwikkeld. Niet alleen in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Heeft Rachel er wel goed aan gedaan om naar de politie te stappen? Of heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Het is dus een heel andere genre dan ik gewend ben, maar vond deze verandering leuker dan ik in eerste instantie gedacht had. De schrijfstijl van dit boek is een verhaal apart. Daar moest ik écht, maar dan ook echt aan wennen. Dit boek heeft geen hoofdstukken zoals we ze gewend zijn. De 1,2,3 hoofdstukken zijn verdwenen en vervangen. Het hele boek rouleert tussen de drie hoofdkarakters en vanuit ieders perspectief word geschreven. Een uit de ogen van Rachel, een uit de ogen van Anna en een uit de ogen van Megan (Jess). De hoofdstukken roteren tussen deze drie hoofdkarakters. Snap je het nog? Ja het was voor mij ook echt even wennen en dat heeft ook zeker even geduurd. Je moet van deze schrijfstijl houden want het kan heel erg verwarrend overkomen.

Wat ik een pluspunt aan dit boek en het verhaal vond, is dat ik heel graag door wilde lezen omdat ik wilde weten wat er ging gebeuren.. De spanning, waar ik je in het begin over vertelde, is absoluut goed aanwezig. Mijn hersenen hebben tijdens het lezen van dit boek overuren gedraaid om erachter te komen hoe alles nou in elkaar zat en wie waar verantwoordelijk voor was. Ik, als politieserie verslaafde, wilde het mysterie dan ook zo graag oplossen. Dit is, vind ik, altijd wel een must als je wilt dat de lezer door blijft lezen en niet verveeld raakt. Hoe verder je las, hoe meer puzzelstukjes in elkaar vielen en hoe duidelijker het verhaal werd. Voor je het wist, was alles zo helder en logisch. Dat een schrijver op deze manier kan schrijven, vind ik echt knap.

Ik heb dit boek 3-hartjes gegeven. a) omdat ik vond dat het boek in zijn geheel een ietwat rare schrijfstijl had, waar ik niet heel snel aan kon wennen. En b) omdat de karakters me soms echt op mijn zenuwen werkten. Sommige karakters zijn echt zo gek als een deur en wisten heel goed hoe ze mensen moesten pushen. Soms tot vervelend aan toe. Dat vond ik een beetje irritant.
Maar ik vond het verhaal en het complot erg goed! Je wordt wel echt in het verhaal gezogen en zoals ik al eerder zei wil je graag weten wat er gebeurd en wie waar verantwoordelijk voor is. Dat is een goed ingrediënt om je lezer door te laten lezen.

Ik had natuurlijk grote verwachtingen van het boek, onder andere door die award en de vele goede reacties die ik gelezen had op internet. Misschien dat ik een iets té hoge verwachting had en het daarom juist geen ‘big deal vond. Of misschien komt het omdat ik juist nog heel erg moet wennen aan deze nieuwe genre.
Toch ondanks dat allemaal, is het absoluut een boek dat je gelezen moet hebben. Het is alleen niet een van mijn nummer 1 boeken.

Heb jij Het meisje in de trein ook gelezen? Wat vond jij ervan?
Ik ben erg benieuwd naar jou mening over dit veelbesproken boek.

Heel veel liefs,
Pauline


Interesse in dit boek gekregen?
Koop bij bol.com


Geef een reactie

