Van oplader tot boekenlegger

Hetgeen wat bijna elke boekenlezer wel gemeen met elkaar heeft, is de gedachte dat alles, maar dan ook echt alles gebruikt kan worden als een boekenlegger. Van een zakdoekje (ongebruikt natuurlijk en net schoon uit de verpakking) tot aan een dure en exclusieve boekenleggen gekocht in een boekenwinkel. Of van een draadje dat zomaar uit je lekkere dikke trui valt tot aan een Albert Heijn bonnetje. Echt alles kan gebruikt worden als boekenlegger, zolang je maar creatief nadenkt.

boekenleggers
Mijn standaard boekenleggers en kaarten die ik vaak als boekenlegger gebruik naast alle andere rare objecten.

De boekenleggers die ikzelf het meeste gebruik zijn de standaard boekenleggers en kaarten die meestal al in een boek zitten. Het is een soort van reclame boekenlegger/kaart voor nieuw gereleasde boeken of een ander boek van dezelfde schrijver. Ze zijn gratis en super handig, stevig en sommige zijn zelfs erg mooi! Ik heb er inmiddels al veel verzameld want ze zijn ook erg leuk om te sparen.

 

Iedereen heeft zo’n moment dat je lekker aan het lezen bent en je ineens naar de wc moet of zin heb in een lekkere kop thee. Helaas, geen boekenlegger in de buurt te vinden. Wat ik dan altijd doe is, ik pak het dichtstbijzijnde object en plaats het tussen de pagina’s waar ik gebleven ben. Of het nu het snoertje is van mijn telefoonoplader, een stukje papier van een folder of soms zelfs mijn telefoon. Het maakt niet uit wat je gebruikt, zolang ik later maar weer weet waar ik gebleven was. Niet alleen super handig, maar ook nog eens leuk! Althans, m’n vriend moet vaak lachen als hij weer eens ziet wat voor object ik nu weer tussen mijn boek gestopt heb. (let wel, het is wel altijd een schoon item). Ik koop dus zelf nooit een boekenlegger. Behalve dat ik het dus zonde vind van mijn geld, zijn er dus ook nog duizenden andere mogelijkheden die kunnen functioneren als volwaardig boekenlegger. En het geld dat je weer bespaard op een boekenlegger, kun je weer in nieuwe boeken steken. Ik zeg, win-win!

Ik ben zelf niet het type die ezelsoren in haar boeken maakt. Het breekt mijn hart om te zien dat mensen dat hun boeken überhaupt aan doen. Ik hoor je denken.. ‘Het is maar een boek!?!’ Ja klopt, maar ook met boeken mag je best netjes omgaan. Daarnaast ben ik altijd al het type geweest die haar boeken goed onderhoud en graag netjes houd. Je kunt me dan ook huilend in een hoekje vinden als ik een boek uitleen en er allemaal ezelsoren inzitten en de hoeken lelijk geworden zijn. Dan weet je in ieder geval zeker dat je van mij geen boeken meer mee krijgt. Nee, dat is bij mij een echte no-go!! Alsjeblieft mensen, doe dat je boeken niet aan. Boeken hebben ook gevoel! ❤ Waarom je boeken ‘verpesten’ als er op elke centimeter in je nabije omgeving wel iets ligt wat je kunt gebruiken als boekenlegger. En dan heb ik het dus ook over echt A-LL-ES!

Kun jij je ook vinden in het ‘alles kan functioneren als boekenlegger’ idee? Wat is het meest bizarre item dat jij ooit gebruikt hebt als boekenlegger?
Ik ben super benieuwd naar jullie bizarste boekenlegger ooit!

Heel veel liefs,
Pauline

Geef een reactie

