Recensie: Levenslang en TBS – Lucia de Berk

Het is denk ik iedereen zijn/haar grootste nachtmerrie: Veroordeeld worden voor een misdaad die je niet gepleegd hebt. Onschuldig in de gevangenis op worden gesloten en niemand die je geloofd. Het overkwam Lucia de Berk, een verpleegster in een Nederlands ziekenhuis. Ze schreef er een boek over, haar verhaald vanuit haar oogpunt.

3f55d84219809059215748c3d27c1065Waar gaat Levenslang en TBS over?
Lucia de Berk wordt in december 2001 gearresteerd op verdenking van moord op vier volwassenen en drie kinderen. Allemaal overleden ze in ziekenhuizen waar De Berk werkzaam was. De rechtbank veroordeelt haar in maart 2003 tot levenslang, ruim een jaar later oordeelt het gerechtshof net zo, dan zelfs met tbs. Na onderzoek naar de bewijsvoering wordt de zaak uiteindelijk in 2008 heropend. Lucia de Berk wordt vrijgesproken. Ze heeft ruim zes jaar ten onrechte gevangengezeten.

Het is een waargebeurd verhaal. Jaren lang werd deze zaak in de media gevolgd. Het werd een van de meest besproken zaken in de jaren daaropvolgend.

Ook ik heb bepaalde dingen meegekregen van deze zaak in die tijd. Niet alles, maar genoeg om nu nieuwsgierig te zijn naar háár kant van het verhaal. Benieuwd naar hoe ze zich gevoeld moet hebben toen zij onschuldig opgesloten werd, wetend dat je het niet gedaan hebt. Ikzelf zou helemaal gek geworden zijn, gek van frustratie, gek van verdriet en al helemaal gek van onmacht! Hoe kun je, vanuit de gevangenis bewijzen dat je het niet gedaan hebt? Waar haal je bewijzen vandaan als iedereen je tegenwerkt? En hoe pak je je leven weer op als je na 6 jaar vastgezeten te hebben ineens weer vrijgelaten wordt?

Tijdens haar gevangenistijd heeft ze veel aantekeningen gemaakt en deze verstopt voor de politie. Bang dat ze het weg zouden gooien, bang dat het tegen haar gebruikt zou worden. Toen ze eenmaal vrijkwam, ruim 6 jaar later, heeft ze een uitgever gevonden die haar boek wilde publiceren. Alles wat ze in die 6 jaar meegemaakt heeft, verteld ze in dit boek.

Ik ben geroerd door dit boek. We kunnen het niet voorstellen hoe het is om onschuldig vast te zitten. Door haar verhaal te vertellen, haar kant te delen hebben we een kijkje gekregen in haar ‘horrorjaren’. Na het lezen van dit boek heb ik ineens zo ontzettend veel respect gekregen voor deze vrouw. Haar uithoudingsvermogen in de gevangenis, haar geduld die ze gehad heeft met alle mensen die haar vals beschuldigden, hoe ze het volgehouden heeft in deze situatie en vooral haar moed om door te gaan waar velen allang gestopt waren. Alles werkte haar tegen, toch hield ze vol en gaf ze niet op.

Natuurlijk, iedereen heeft een andere mening over dit boek, haar verhaal, het verhaal uit de media. De een zal haar altijd als schuldig zien, de ander geloofd haar na het horen van haar verhaal. Maar het is sowieso heel erg bizar dat dit überhaupt mogelijk is in ons land. Onschuldig vast zitten, het zou niet moeten kunnen.

Ik heb dit boek 4-hartjes gegeven op Goodreads.
Het verhaal is mooi geschreven en niet moeilijk te begrijpen. Wel vond ik dat de verhoren tussen Lucia en de Politie niet mooi geschreven zijn. Het is puntsgewijs in het boek verwerkt. Alles wat gezegd is, wordt letterlijk puntsgewijs neergezet (natuurlijk niet het hele verhoor, maar gedeeltes ervan). Dit gedeelte vond ik zelf een beetje verwarrend en was niet in goed geformuleerde zinnen geschreven. Soms wat lastig te lezen, maar wel te begrijpen. Ik kan het enigszins ook wel begrijpen dat ze voor deze aanpak gekozen heeft. Op deze manier laat je zien hoe het er aan toe ging, en vergeet je niet veel belangrijke details van een gesprek.
Verder is Lucia geen schrijfster, maar weet het allemaal wel heel mooi te verwoorden en te vertellen. Ze weet je echt te raken met haar verhaal en goed te verwoorden hoe ze zich gevoeld heeft en waar ze zichzelf doorheen geslagen heeft.

Nogmaals, ik denk dat dit absoluut een situatie is die je je ergste vijand nog niet toe zou wensen!

Heb jij haar verhaal ook gelezen? Wat vond jij ervan? Wat zou jij doen als je in haar schoenen gestaan had en zou jij je er doorheen geslagen hebben?

Liefs van Pauline