Stoppen of Doorgaan?

Iedereen heeft het wel eens: Je begint aan een boek en het pakt je gewoon niet. Het is saai, langdradig of heeft een irritant karakter. Of misschien wel allemaal tegelijk. Maar wat doe je dan? Stop je per direct en begin je in een nieuw boek of ga je door tot het einde en lees je het boek helemaal uit, hopend dat het nog beter gaat worden?

Ik ben zelf een persoon die doorleest. Zelfs als het saai is of het verhaal me niet interesseert. Ik moet het gewoon uitlezen. Je zult het misschien wel raar vinden.. snap ik! ‘Zonde van je tijd’ Ja, dat zijn ook gedachten die mij op zulke momenten vaak door het hoofd zweven. Maar toch moet ik het uit lezen.

Wat nou als het later in het boek juist wel pakkend wordt? Of dat het einde zo super mooi is dat je alles wat eerder zo slecht was gewoon even weer vergeet? Ik heb al heel erg vaak meegemaakt dat een boek gewoon heel stroef begon, het liep niet, het was langdradig, maar hoe verder ik las hoe meer ik in het verhaal terecht kwam. Uiteindelijk bleek het echt een prachtig boek te zijn met een prachtig verhaal. Op zo’n moment ben ik juist super blij dat ik gewoon doorlees en het boek niet neergelegd heb na de eerste tekenen van saaiheid.

Daarnaast heb je soms ook nog eens situaties dat het verhaal juist super mooi is, maar de schrijver gewoon compleet de plank mis geslagen heeft als het om schrijfstijl gaat. Jammer, maar toch niet onmogelijk. Zonde om dan het verhaal te laten schieten omdat de schrijver niet weet hoe hij het moet vertellen. Oke, ja het gaat om het totaal plaatje, maar toch heb ik op een of andere manier de ‘superkracht’ om daar doorheen te kijken.

Een tijdje terug las ik een boek waarvan de kaft echt prachtig was. Ook de samenvatting op de achterkant van het boek sprak me heel erg aan. Maar toen ik er eenmaal in begonnen was en zo’n driekwart gelezen had was het gewoon zo langdradig. Het verloor mijn interesse compleet en ik legde het weg voor een paar weken. Toen ik uiteindelijk besloot het verhaal weer op te pakken en het uit te lezen kwam ik tot de conclusie dat het verhaal helemaal niet zo lelijk was. Het was juist een prachtig verhaal! Helaas heeft de schrijver er qua schrijfstijl gewoon niet heel veel van gebakken. Heel jammer voor het boek en het verhaal want anders had het best wel eens heel hoog op mijn favorieten lijstje kunnen eindigen.

Soms is het inderdaad helemaal niks. Van begin tot einde niet. Maar soms kan het ook ineens omslaan. Dan ben ik in dat geval altijd erg blij dat ik doorgelezen heb.

Stop jij bij de eerste tekenen van saaiheid of langdradigheid? Of ga je door tot het einde in de hoop dat het nog een goed verhaal wordt? En waarom stop jij of ga je door?

Heel veel liefs,
Pauline

2 gedachten over “Stoppen of Doorgaan?

  1. Het aantal boeken wat ik niet heb uitgelezen is echt op één hand te tellen. Ik moet ook altijd weten hoe het verhaal afloopt, hoe saai of langdradig het ook is. Wat ik dan wel eens wil doen is er wat sneller doorheen lezen, zodat ik misschien niet alles meekrijg maar in ieder geval de grote lijn nog kan volgen, maar zelfs dit doe ik alleen in extreme gevallen.

    Liked by 1 persoon

    1. Het vluchtig doorheen lezen heb ik inderdaad ook wel eens gedaan. Heel vroeger. Maar merkte toen wel dat ik aan het einde niet meer goed wist wat er nou gebeurd was en waar het nou precies over ging. En kreeg al snel het gevoel en de gedachen ‘als ik dingen oversla, waarom zou ik het dan nog uitlezen?’ Dus uiteindelijk ben ik ook daar mee gestopt en lees ik elk boek helemaal uit. Geen pagina of hoofdstuk overgeslagen. Maar snap je point of view heel goed, want ook ik heb zo’n periode gehad haha.

      Like

Geef een reactie

