Hoeveel boeken lees jij tegelijk?

Ik zie het steeds vaker: Mensen die meerdere boeken tegelijk lezen.
Hoe? Wat? Waar? Waarom? – Volgens mij ben ik helemaal niet zo goed in multitasking, dan ik had gedacht.. Ik dacht altijd dat ik best veel dingen tegelijk kon, maar als het om boeken gaat, passeren velen van jullie me in rap tempo.

Dagelijks zit ik op mijn goodreads profiel te kijken (Hier maak ik binnenkort nog een apart artikel over). Ik ben er best actief op en met een app op je telefoon is dat helemaal niet zo vreemd. Maar van de vele mensen die ik volg, zie ik altijd dat ze meerdere boeken tegelijk lezen.

Wanneer ik dat zie, vraag ik me steeds weer af: Hoe doen die mensen dat? Én waarom doen ze dat? – Ik ben altijd een persoon geweest, ik begin aan een boek en lees deze uit voor ik weer aan iets anders begin. Ik moet er dan ook niet aan denken om in 2 of 3 boeken tegelijk te lezen. Bang dat ik verhalen door elkaar ga halen of gewoonweg in de war raak. Maar ik vraag me ook altijd af wat het nut van deze actie is.. Begin je aan een tweede boek omdat je denkt dat je dan sneller leest? Of begin je aan een nieuw boek omdat de andere juist heel saai is? Óf is het omdat men meer afwisseling wil hebben tijdens het lezen van een boek?

Sneller lezen is het in ieder geval niet, want de tijd die je in het ene boek steekt, kun je niet tegelijk ook in het andere boek steken. Maar wat is het dan wel? En omdat ik wel het een en ander kan bedenken, maar geen antwoord voor jullie kan geven, wilde ik het graag aan jullie voorleggen.

Waarom lezen jullie meerdere boeken tegelijk? Wat is het nut en wat is de achterliggende gedachten? Misschien is het super praktisch en moet ik het ook gaan proberen?! Óf is het een gewoonte die er ingeslopen is bij meerdere boekenliefhebbers? En hoeveel boeken lees je dan maximaal tegelijk?

Heel veel liefs,
Pauline

5 gedachten over “Hoeveel boeken lees jij tegelijk?

  1. Ik ben iemand die meerdere boeken tegelijk leest, ik ben quasi altijd in minstens twee boeken tegelijk bezig. Bij mij is dat vaak omdat het ene boek waarin ik bezig ben mij niet meer kan boeien of omdat ik gewoon even afwisseling nodig heb: ik heb dat nu bijvoorbeeld bij Game of Thrones. Een heel goede verhaallijn, maar ik vind dat wat zwaar worden na een tijd. Dus toen ik halverwege het derde was, had ik nood aan iets anders, en aangezien ik nog iets van 600 pagina’s te gaan had voor dat boek uit was, ben ik in iets anders begonnen.
    Soms begin ik ook gewoon in een nieuw boek omdat het boek dat ik eigenlijk aan het lezen ben niet binnen handbereik ligt. Ik zit op kot, en het gebeurt al eens dat ik mijn boek vergeet mee te nemen na het weekend. Er staan op mijn kot standaard een paar boeken, dus dan begin ik gewoon in iets nieuws (want een week niet lezen, dat is moeilijk) 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een boek van meer dan 600 pagina’s leest, je inderdaad af en toe afwisseling nodig hebt. Vooral als het een zwaar boek is. Dan is het inderdaad lekker om ’t af te kunnen wisselen met een iets ander verhaal waardoor je niet zo tegen die 600 pagina’s aan loopt te hikken.
      En ja, wat je zegt: een week zonder boeken kán echt niet haha! Ik snap je struggle 🙂
      Dankjewel voor je reactie!

      Liefs, Pauline

      Liked by 1 persoon

  2. Baie goeie vraag. Ek lees gewoonlik twee of drie boeke tegelyk omdat ek van so ’n verskeidenheid van boeke lees. Iets ligs net vir lees vir die lekker, iets wat my druk om dieper na dinge te kyk en te dink en gewoonlik ook ’n kinder avontuur of twee om op hoogte te bly met my jong seun en kleinseuns se boeke.

    Liked by 1 persoon

  3. Inderdaad leuk om het af te wisselen met kinderavonturen om een beetje op de hoogte te blijven van de verhalen van tegenwoordig. Dat pad ga ik ook bewandelen binnenkort want in januari verwacht ik mijn eerste kleine.
    Dan zou ik diepgaande verhalen ook af kunnen wisselen met kinderverhalen of iets dergelijks. Goede tip!

    Liefs, Pauline

    Like

  4. Ik begin vaak in een nieuw boek wanneer er eentje te langdradig wordt, maar als ik die andere even niet leuk vind, ga ik weer verder net die langdradige. Meer dan twee tegelijk vind ik wel een gedoe hoor haha!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

