Bookjar: Een pot vol boeken.

Bookjar.jpg

Er zijn zoveel boeken die we nog moeten lezen, maar welke gaan we nu kiezen als volgende prooi? Die ene roman met die prachtige cover of toch dat waargebeurde verhaal die al een aantal maanden in de kast staat? Of zal ik toch kiezen voor een spannende thriller waar ik zoveel over gehoord heb? Je kunt gewoon geen keuze maken.. Issue-alert!

Daar heeft iemand iets op bedacht. Ik heb géén idee wie, maar het idee bestaat en ik besloot het na te gaan maken. De beroemde Bookjar.
Een pot met daarin allemaal briefjes met daarop.. Jawel, de titels van je boek. Op elk briefje staat de schrijver met 1 boektitel en die stop je in de pot. Hoe meer titels je nog ongelezen hebt liggen, hoe meer briefjes er in de pot zitten. Nieuw boek uitzoeken? Laat de Bookjar beslissen. Hand erin en grabbelen maar! Het briefje met de titel die je in je handen hebt, zal jou volgende boek worden. Simpel, easy, leuk om te maken én leuk om te doen. Ik heb in ieder geval mijn eigen Bookjar gemaakt en ben er nu al helemaal happy mee.

Tips.
Nou liep ikzelf al snel tegen een aantal puntjes aan, die jullie waarschijnlijk zelf ook wel op gaan merken. Ik ben jullie dit keer voor en heb een oplossing bedacht.

Het eerste puntje waar ik tegen aan liep was het feit:
Wat nou als ik zin heb in een gewoon simpele chicklit omdat ik daar op dat moment heel erg naar verlang?
In dat geval zal de pot niet werken, toch? Niet als je allemaal dezelfde kleuren papiertjes hebt of gewoon random titels op random gekleurde papiertjes zet.
Ik heb een oplossing bedacht! Omdat ik heel erg van vrolijkheid hou en dus regenboogkleuren papiertjes in mijn bookjar wil, heb ik het volgende bedacht voor de mensen die bovenstaande struggle zullen ervaren. Je kunt dus elke genre ook een eigen kleur geven. Roze voor roman, Geel voor waargebeurd, blauw voor thriller, groen voor Science Fiction, ga zo maar door. Heb je dan zin in een roman, dan trek je toch gewoon een van die vele roze briefjes of wanneer je zin hebt in een waargebeurd verhaal, dan trek je toch een van die vele gele papiertjes. Weet je zeker dat je van deze genre in ieder geval een boek gaat lezen. Welke? Ja, dat is nog een verrassing, maar de genre is al wel duidelijk!

bookjar-2Natuurlijk kun je ook gewoon de getrokken titel, die je dus nét niet wilde lezen, weer terug stoppen in de pot en opnieuw grabbelen. Het is maar net hoe makkelijk je het jezelf wilt maken.

Punt twee waar ik tegenaan liep is het volgende:
Wat nou als je een boekenserie hebt?
Oeh, goeie struggle! Ik bedoel: Als je dan nét het tweede deel trekt terwijl je het eerste deel nog niet eens gelezen hebt.. Nee, dan gaan we dit deel natuurlijk ook nog niet lezen. Wat je in dit geval kunt doen is de volledige serie op 1 papiertje zetten en dan de bovenste als eerste lezen. Heb je hem uit? Dan streep je die titel door en stop je het papiertje weer terug in de pot. Ook kun je de hele serie apart, maar op dezelfde kleur papier schrijven. En dan wanneer je het opgevouwen hebt, er opvolgende nummers of letters opzetten. Zo weet je wanneer je een blauwe 2 of b trekt o.i.d. dat je eerst opzoek moet naar de blauwe 1 of a en deze als eerste gaat lezen.

Dit zijn een paar voorbeelden van oplossingen. Je moet een beetje creatief nadenken over de probleempjes waar je tegenaan loopt. Maar dat is jullie vast wel toevertrouwd.
Ik vind het in ieder geval een super tof idee. Niet alleen heb ik super veel plezier gehad om dit artikel te schrijven, na te denken over de struggles waar ik tegen aan liep en de bookjar zelf te maken. Ik ga er ook nog eens heel veel plezier aan beleven wanneer ik mijn volgende boek mag kiezen!

Een nieuw boek uitzoeken is nog nooit zo leuk geweest haha!

Wat vind jij van het hele Bookjar idee? Kun jij je er in vinden of is het je teveel poespas? Laat het me weten in de reacties hieronder.

Heel veel liefs,
Pauline

Geef een reactie

