Paperback, Hardcover of E-reader

ereader

Ik lees Paperbacks, Hardcovers én e-books. Allemaal hebben ze iets unieks. De een ligt lekkerder in de hand, de andere is makkelijker mee te nemen als je op pad gaat en weer een ander ziet er in die formatie gewoon prachtig uit. Alle vormen hebben iets unieks.

Maar maakt het echt zoveel uit hoe je een boek leest?

De reden waarom ik dit vraag is omdat wanneer men de woorden e-reader/e-book en lezen in één zin horen, ze gelijk in de verdediging gaan. Want boeken hoor je te lezen als paperback of als hardcover. Gewoon lekker de bladzijdes om kunnen slaan en de geur van nieuw kunnen ruiken. Maar daar ben ik het dus helemaal niet mee eens!

Ik heb, zoals sommigen van jullie misschien al in eerdere blogposts gelezen hebben, een paar jaar geleden een e-reader aangeschaft. Niet om de originele boeken te bedriegen of uit te roeien maar juist omdat een e-reader ook zo zijn voordelen heeft. Net zoals de paperback en de hardcover dat ook hebben. Waar een paperback er altijd prachtig uitzien en een hardcover als lekker stevig in de hand ligt, is een e-reader super makkelijk om mee te nemen op vakantie of welke reis je ook maakt. Geen lelijke ezelsoren meer in je prachtige boeken. Want ezelsoren in boeken, creëert bij mij het Laat-Me-Huilen-In-Een-Hoekje moment! Maar ook elk soort boek heeft zo zijn nadelen. Waar een hardcover zwaar en groot is, een paperback super ezelsorengevoelig is, heeft een e-reader weer geen lifetime levensduur door de batterij.

Zie? Ze zijn dus als het ware allemaal gelijk. Allemaal hebben ze voordelen en nadelen, en die kun je allemaal tegen elkaar afwegen.

Maakt het echt zoveel uit hoe je een boek leest?

Nee! Niet in mijn ogen. In mijn ogen is het doel van het lezen van boeken nog altijd dát je het boek leest.. op welke manier dan ook. Dat je het verhaal ervaart en ervan geniet. Dat je van de karakters gaat houden, je je even af kunt zonderen van de echte wereld en gewon even in je eigen knusse wereldje kunt kruipen, weg van alle misschien wel ellende of drukte in je leven. Of dat nu met een paperback, hardcover of e-reader is moet in dit geval toch helemaal niet uit moeten maken?

Weg met alle vooroordelen van de e-reader! Wissel het lekker af. Dat vind ik altijd nog steeds de fijnste manier van lezen. De ene keer het gevoel van dat mooie tastbare en iets grotere hardcover boek in mijn handen, de andere keer een lekker om te vouwen paperback die met elke beweging meebuigt. Maar soms ook gewoon lekker easy en makkelijk een bladzijde ‘omtikken’ op de licht in je handen e-reader.

Ik hou van ze allemaal. Ik veroordeel geen van allen omdat ze allemaal even uniek zijn. En allemaal hebben ze iets bijzonders zoals elke individuele schrijfster/schrijver dat ook heeft.

Dus lieve mensen..
Maakt het echt zoveel uit hoe je een boek leest?

Heel veel liefs,
Pauline

 

Geef een reactie

