Rust zacht, Helen

helen-vreeswijk
Helen Vreeswijk

Vandaag, op 31 oktober 2016 is Nederlands schrijfster Helen Vreeswijk overleden.

Toen ik dit net las op het internet, stond mijn hart eventjes stil. Helen was een jeugdboeken schrijfster. Ze schreef boeken die gebaseerd waren op criminele gedragingen zoals ontvoeringen, loverboys, jeugdbendes, drugs, verkrachting etc.

Ik maakte voor de eerste keer kennis met Helen haar boeken toen ik ongeveer 14 jaar was. De boeken Loverboys, Eerwraak, Chatroom, Overdosis en Ontvoerd verslond ik in een paar dagen. Zoveel spanning, zo goed geschreven en zo tastbaar. Mijn boekverslagen op de middelbare school gingen vaak over haar boeken.
Helen werkte een tijdje bij de recherche, waar ze ideeën opdeed voor haar boeken. Niet alleen vond ik hierdoor haar boeken nóg interessanter, maar merkte je als lezer zijnde ook dat ze wist waar ze over schreef. Ze maakte haar verhalen zo tastbaar. Dat vond ik de kracht van/in haar boeken. De tastbaarheid, het zo goed kunnen verwoorden van verhalen/gebeurtenissen en tegelijk zo de spanning in het boek weten te houden zonder dat het ongeloofwaardig wordt.

Helen leed aan een ongeneselijke ziekte, maar schreef ondanks toch door. Haar laatst verschenen boek Vermist, die in september dit jaar uitkwam was het eerste deel van een nieuwe serie. Helaas heeft ze de serie nooit af mogen maken. Helen is 55 jaar geworden.

Rust zacht Helen. We zullen je niet vergeten. 

Geef een reactie

