Recensie: Een Weeffout in onze Sterren – John Green

cover-een-weeffout-in-onze-sterren

Een hele tijd geleden heb ik het boek De Weeffout in onze Sterren van John Green gelezen. Wát een prachtig en mooi verhaal. Ik wou dat ik dit boek oneindig kon blijven lezen. Maar helaas komt aan elk mooi boek een einde.

Waar gaat De Weeffout in onze Sterren over?
Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn. Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Ik ben gevallen voor dit boek. Heel hard, maar wel in de vorm van liefde. Vanaf het moment dat ik het boek opensloeg, werd ik door dit verhaal meegezogen. Het is zo’n emotioneel boek, dat je tijdens het lezen zo ontzettend meeleeft met de karakters. De liefde van de twee karakters en hun strijd tegen kanker is zo prachtig verwoord. John Green wist me echt te raken! Ondanks het zwaar beladen hoofdonderwerp: ziekte/kanker, spelen er nog veel meer dingen in dit boek. Mooie dingen, zoals vriendschappen, liefdes en dromen. Vriendschappen die ontstaan, liefdes die ontdekt worden en dromen die nagejaagd worden.

De manier van schrijven en de manier van vertellen is zo realistisch en zo tastbaar dat het je wel moet raken. Niemand die dit boek zal lezen houd het droog. Ook ik heb een paar tranen moeten laten. Nouja, niet een paar tranen, een heel vloedgolf als ik eerlijk ben. En ik weet nu al dat wanneer ik dit boek een tweede keer open zou slaan, die vloedgolf opnieuw zal stromen.

Het mooie in dit boek vond ik het herkenbare van Amsterdam. Het bankje waar ze op zaten voor Hazel en Gus uiteten gingen is in één klap zo bekend geworden in ons land. Mensen hebben zelfs eens geprobeerd het bankje te stelen. How weird! Maar het feit dat het boek zich gedeeltelijk afspeelt in Amsterdam, laat het zo dichtbij voelen. Nóg tastbaarder dan het al was.

En dan wil ik ook graag nog even de cover mee nemen in deze recensie. Ik vind hem prachtig. Classy, rustig, eenvoudig maar zo ontzettend mooi. Ik had zelf een van de eerste versies, de hardcover. Ik wilde absoluut niet de filmeditie hebben omdat ik zelf een groot liefhebber ben van het originele boek. Daarnaast vind ik filmcovers een stukje uitmelkerij van het boek. Hoezo een nieuwe cover maken als er al eentje is, die ook daadwerkelijk voor het boek bedoeld is?! De cover is blauw met zwart. Rustig, niet teveel poespas wat dit boek én verhaal ook helemaal niet nodig heeft.

Een perfect uitgekozen cover bij een perfect geschreven verhaal. Zo kan ik dit boek het beste omschrijven. Dit boek verdient in mijn ogen dan ook een dikke 5-hartjesrating. Het plaatje is perfect en heeft alle aspecten die een boek moet hebben. Een goed lopen verhaallijn, een prachtige schrijfstijl en karakters die je raken. Gooi er een beetje gevoel in en je hebt een 5 sterren boek. Als de cover dan ook nog prachtig is, heb je in mijn ogen de 5 harten dubbel en dwars verdient. Ik heb van dit verhaal en van dit boek genoten! Dit boek heeft zeker de re-read factor!

Hebben jullie ook zo genoten van dit prachtige boek? Of vonden jullie hem juist tegenvallen?

Heb je na het lezen van mijn recensie ook interesse gekregen in dit prachtige boek?
Via onderstaande link kom je makkelijk en snel op de juiste pagina.