Recensie: Liefde en Gelato – Jenna Evans Welch

Ik kwam Liefde & Gelato geschreven door Jenna Evans Welch vorige week toevallig tegen op Goodreads en was eigenlijk meteen erg enthousiast over het verhaal. Ik had al wel van dit boek gehoord, maar me nog niet echt verdiept of dit ook daadwerkelijk een boek voor mij zou zijn. Maargoed, zeg nou zelf: Liefde, Italië, een zoektocht, ijs, zomer.. Dat zijn best goede ingrediënten voor een heerlijk, niet al te zwaar boek, vindt je ook niet?

cover-liefde-en-gelato-jenna-evans-welch

Waar gaat Liefde & Gelato over?
Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen.
Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime ware liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter: buurjongen Lorenzo..

Ik vond het een heerlijk boek. Vanaf begin tot einde heb ik genoten van elk woord en elke bladzijde die ik omsloeg. Ik ging dan ook als een trein door dit boek heen. Het is een hartstikke easy to read boek dat lekker weg leest. Ondanks dat het boek wel een beladen onderwerp heeft (de dood van Lina haar moeder) is het heel erg luchtig geschreven. Je voelt het verdriet van de karakters, maar het is niet een overheersend gevoel omdat er tegelijkertijd heel andere mooie dingen in het verhaal gebeuren. Dit houd het luchtig en niet zwaar.

Jenna Evans Welch sloeg de lezer een paar keer om de oren met een paar prachtige quotes en grappige opmerkingen. Heerlijk als je het mij vraagt. Ik heb dan ook echt in een deuk gelegen van bepaalde stukjes. Mijn favoriet:

‘Hij schoof steeds dichter naar me toe, totdat onze lichamen elkaar van schouder tot heup raakten. Dat voelde ongeveer net zoals wanneer je aan een 9-voltbatterij likt’

haha! Hoe verzin je het?! Ik mag hopen dat Jenna Evans Welch niet aan een 9-voltbatterij heeft gelikt om dit te controleren. Ik vraag me überhaupt af hoe ze bij zo’n constatering komt.. Het is in ieder geval erg vermakelijk om te lezen en heeft een big smile op mijn gezicht gecreëerd toen ik het las.

Wat ik wel erg jammer vind, maar dat is een puntje van kritiek naar de uitgeverij toe.. Is dat er een paar spellingsfouten in het boek zaten. Slordig! In eerste instantie dacht ik dat ik zelf te snel aan het lezen was en ik het niet goed gezien had. Maar er stond toch echt een dikke spellingsfout in. Ja, en hoe die spellingsfouten er in gekomen zijn weet ik niet.. maar ze stonden er toch echt. Sorry uitgeverij Harper Collins Young Adult volgende keer toch echt even ietsjes beter kijken tijdens de controle ronde. Nou lees ik er zelf snel overheen en zolang het niet de ergste fouten zijn en ik me er niet heel erg aan stoor, kan het me niet heel veel uitmaken. Ik zou niet ineens het boek weg leggen en het verhaal niet uitlezen of wat dan ook. Maar ik kan me goed voorstellen dat andere lezers, taalfanaten of misschien wel schrijvers zich hier wel aan kunnen storen. Het staat toch niet erg professioneel en ‘de taal’ is wel je vakgebied. Daar mag je als lezer wel hoge verwachtingen van hebben als je het mij vraagt..

Dit boek kreeg van mij 4-hartjesop Goodreads. Een heerlijk easy to read boek, waar je lekker in weg kunt kruipen. Met haar mooie, humoristische schrijfwijze heeft Jenna mijn hart gestolen! Ik vond het dan ook erg jammer toen ik de laatste bladzijde omsloeg en zag dat dit prachtige boek alweer aan zijn einde was. 4 hartjes voor een prachtig boek die ik elke lezer aan kan raden.

In eerste instantie zul je denken dat het een zomerboek is, omdat het zich afspeelt in het zonnige Italië met ijs en liefdes, maar juist dát maakt het nou zo leuk om dit boek gewoon lekker in de herfst of winter te gaan lezen. Met je warme kop thee en je fleece dekentje op de bank, kacheltje aan, koud en nat buiten en jij duikt in een lekker boek waar de zon schijnt, liefde overheerst en ijs gegeten wordt. Heb je toch nog een kleine mini-vakantie in de winter, en dat terwijl je op de bank zit. Heerlijk toch?!

Hebben jullie Liefde & Gelato van Jenna Evans Welch ook gelezen? Wat vonden jullie ervan?

Heb jij na het lezen van mijn persoonlijke recensie ook interesse gekregen in het boek Liefde & Gelato van Jenna Evans Welch?
Via onderstaande link kom je makkelijk en snel op de juiste pagina.