Recensie: Harteloos – Marissa Meyer

Ik hou van de verhalen van Alice in Wonderland. De fantasie, de karakters, de gebeurtenissen, gewoon alles. Maar wat ik me wel altijd afvroeg was: hoe is de hartenkoningin zo verbitterd geworden dat ze iedereen zijn/haar hoofd eraf wil hakken? Altijd maar chagrijnig is en een Jabberwock als huisdier heeft (in de film tenminste)?

Marissa Meyer schreef het boek Harteloos. Het verhaal over de hartenkoningin en over de tijd vóór ze zo verbitterd was.

bewerkt-3

Waar gaat Harteloos over?
Lady Pinkerton heeft maar één toekomstdroom: samen met haar dienstmeisje de beste banketbakkerij van Wonderland openen. Haar ouders, de Markies en Markiezin van Rotsschildpadbaai, koppelen Cath echter liever aan de nogal domme, oncharismatische Hartenkoning –en niet zonder succes.
Als Catherine op een koninklijk bal kennismaakt met de nieuwe, mysterieuze hofnar van de koning, is haar bakkerij opeens niet meer het enige waar ze aan denkt. Voor het eerst in haar leven ervaart ze wat het is om verliefd te zijn. Cath is vastberaden haar eigen toekomst te bepalen, ook als ze daarmee het risico loopt de koning te beledigen en de toorn van haar ouders over zich af te roepen.
Maar in het land dat bruist van de magie en waar monsters en mafketels niet ongewoon zijn, lijkt haar lot toch anders te zijn bepaald…

Je hoeft het verhaal van Alice in Wonderland niet persee te kennen om te kunnen genieten van dit boek. Het maakt het natuurlijk wel een stuk leuker omdat je in bepaalde dingen toch weer herkenning vindt. Maar verder is het een compleet op zichzelf staand verhaal en gaat het over de periode vóór de Alice in Wonderland boeken en films.

Het is een heerlijk fantasierijk verhaal zoals we dat natuurlijk al wel kennen van de andere Wonderland-boeken. Ook in dit verhaal kun je je hart ophalen aan de Gekke Hoedemaker, het Witte Konijn en vele andere leuke karakters uit de Wonderland serie.

Ik heb genoten van elke bladzijde die ik omsloeg. Van Lady Catherine die graag haar droom wilde verwezenlijken maar ondertussen niemand wilde passeren, van de sullige hartenkoning en van de zeer goed opgevoede hofnar Jest. Ik kan oprecht zeggen dat ik niet alleen verliefd ben geworden op het boek en het verhaal, maar ook op een van de karakters in het boek, namelijk: Hofnar Jest. Wat een gentleman. Hij is in dit verhaal zo lief, zorgzaam, grappig maar tegelijk ook super mysterieus waardoor je zo graag veel meer over hem wilt weten. Ik denk dat vele dames het met mij eens zijn als ik zeg dat Jest zeker een boekencrush is!

Natuurlijk zit er in dit boek niet alleen maar lief, leuk, grappig en veel fantasie. Nee, Marissa heeft er ook een goede dosis spanning in weten te brengen. Iedereen die Alice haar verhalen heeft gelezen/gezien kent de Jabberwock wel. Ook deze komt in dit verhaal terug. En hoe.. Op de meest onverwachte momenten brengt hij de spanning weer even terug in het boek, wat het verhaal spannend en onvoorspelbaar houd. Tevens is het een verhaal met een verdrietig randje. De hartenkoningin is tenslotte niet voor niets zo verbitterd geworden. Er zit in mijn ogen een heel goede reden achter en in dit boek wordt je ineens zoveel meer duidelijk gemaakt. Ik snap haar, na het lezen van dit verhaal, eigenlijk heel goed.

Ik vind het een heerlijk boek en heb geen moment spijt gehad van deze aankoop. Op mijn Goodreads account geef ik dit boek een dikke 4-hartjes rating en vind dat dit boek het dubbel en dwars verdient.
Naast de prachtige cover zit er in dit boek nog andere prachtige details verwerkt. En laat ik nou net iemand zijn die echt ontzettend van mooie details in een boek houdt. Daar kan ik echt van genieten en uren naar kijken. Hier verdient een boek dan ook absoluut pluspunten mee. De hoofdstuk aanduidingen en de pagina nummering is prachtig en helemaal in een fantasierijke hartenkoningin-achtige sfeer.
Ik ga het jullie niet laten zien door middel van foto’s omdat ik graag wil dat jullie dat prachtige detail zelf kunnen ontdekken wanneer jullie dit boek gaan kopen.

Hebben jullie Harteloos van Marissa Meyer ook al gelezen? Wat vonden jullie van dit boek?


Heb jij na het lezen van mijn persoonlijke recensie ook interesse gekregen in het boek Harteloos van Marissa Meyer?
Via onderstaande link kom je makkelijk en snel op de juiste pagina.

Koop bij bol.com

Veel leesplezier!

Liefs,
Pauline

Geef een reactie

