Recensie: Hof van Doorns en Rozen – Sarah J. Maas

Iedereen had en heeft het er over. Iedereen is nog steeds laaiend enthousiast over dit geweldige boek. Deze enthousiasme maakte mij nieuwsgierig naar niet alleen dit boek en deze serie, maar ook naar deze bestseller auteur. Ik besloot uiteindelijk deze serie ook in huis te halen. Maar maakte het me net zo enthousiast als al die andere lezers?

Informatie:Cover - Hof van Doorns en Rozen

Naam: Hof van Doorns en Rozen
Auteur: Sarah J. Maas
Uitgever: Best of YA
Aantal Pagina’s: 421
Genre: Young Adult, Fantasie
Oorspronkelijke titel: A Court of Thorns and Roses
Uitvoering: Paperback
Prijs: €19,99
Mijn rating: 5-hartjes
Link:  Koop bij bol.com

Samenvatting
Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Niet veel later verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.

De cover
De voorkant van het boek laat niets los over de daadwerkelijke verhaallijn in het boek. Het is een strakke voorkant, opvallend met de rode kleurencombinatie. De andere twee delen hebben een soort gelijke cover, maar nét iets anders en met een andere kleur. Zo wordt het toch als een serie gepresenteerd maar heeft elk deel toch iets unieks. Ik hou er van en deze serie zal zeker mooi in mijn boekenkast staan.

Moment uit het boek: Het groen van zijn ogen had dezelfde kleur als het gras tussen zijn vingers, en de ambergele vlekjes erin waren als de zonnestralen die door het bladerdak vielen. Zelfs zijn masker, vreemd en exotisch, pastte hier goed, alsof deze plek alleen voor hem was aangelegd.

Schrijfstijl
Wat een heerlijke manier van schrijven heeft Sarah J. Maas. Ik kende haar schrijfstijl nog niet van andere door haar geschreven boeken, maar ik las zo vloeiend door dit boek heen. Voordat ik het wist, had ik het boek alweer uit. Geen moeilijke woorden of rare zinsopbouw. Gewoon een vloeiend verhaal waar je zo doorheen leest. Heerlijk!

Wat vond ik van dit boek?
Wat een heerlijk boek. Absoluut haar 5 sterren waardering waard. Ik begrijp in een keer waarom iedereen er zo enthousiast over was. Het verhaal zit vol met verdriet, haat, oorlog maar tegelijk ook met hoop, passie en liefde. Geweldig in balans geschreven. Ik had geen moment het gevoel dat het langdradig of saai was. Vanaf de eerste pagina begint het verhaal te leven en houd dit verhaal je vast tot je het laatste woord leest. En zelfs daarna leeft het nog verder in je hoofd.. want dan begint die heftige bookhangover. Sarah J. Maas liet elk karakter in dit verhaal voor mij leven. De passie tussen de twee hoofdkarakters spatte gewoon van de bladzijdes af en kon ik hun liefde maar tegelijk ook hun frustraties en pijn voelen. Tot in de puntjes werd het mooi beschreven, niet te langdradig, gewoon precies genoeg om het levend te maken voor de lezer. Alleen goede schrijvers weten hoe ze dat mogelijk kunnen maken in een verhaal.
Ik werd verliefd op de karakters, stuk voor stuk. Feyre haar eigenwijsheid maar ook haar doorzettingsvermogen is om af en toe jaloers op te worden. Tamlin zijn liefde en respect voor degene die hem ook waarderen is om verliefd op te worden. En ook Lucien heeft mijn hartje harder laten kloppen. Hoe meer je leest, hoe beter je hem leert kennen en dan zul je in het laatste deel van het boek ook verliefd op hem worden. Trust me!

Ik heb vele geluiden gehoord dat dit verhaal zou lijken op het Beauty and the Beast sprookje. En ook ik kon me daar enigszins in vinden. Niet alles uit dit boek had dezelfde content. Toch heeft Sarah J. Maas haar eigen draai aan het Hof van Doorns en Rozen gegeven met een prachtige moderne en liefdevolle touch. En dat is wat dit verhaal ook uniek maakt. Maar ik zag een paar aspecten in het verhaal die overeen komen met het Beauty and the Beast verhaal.

Met nog twee delen uit deze serie te gaan heeft het eerste deel al dubbel en dwars haar 5 hartjes waardering verdient. Ik ben blij dat ik in deze serie ben begonnen met lezen. De emoties die ik door het hele boek heen voelde komt omdat het verhaal gewoon super goed geschreven en in elkaar gezet is. Verliefd worden op (een van) deze karakters kan gewoon niet anders. Ze zijn stuk voor stuk geweldig, wat ook het verhaal en dit boek geweldig maakt. Mijn eerste Book Mancrush van dit jaar is een feit. En dat twee keer in hetzelfde verhaal! *gooit confetti*

Heb jij het Hof van Doorns en Rozen al gelezen of ga je hem nog lezen? Heeft dit verhaal jou ook zo verliefd gemaakt of vond je het juist een flop?
Laat het me in de reacties weten, ik ben ontzettend benieuwd naar jullie mening.

Liefs,